Pagina's

donderdag 26 februari 2015

En de paashaas dan...


Mijn dochter is vaak erg komisch. Niet dat ze dat wilt zijn, maar haar hoogbegaafdheid en geweldige fantasie zijn schuld aan heftige toch komische situaties die zich bij ons thuis afspelen.

Zo ook die ene dag ergens in de zomer toen ze 8 jaar was en we toevallig op het thema "Sinterklaas" kwamen.
Het begon onschuldig met zoiets als: "heb je die Hulpsint al eens goed bekeken" en toen kwam er een blik van verontwaardiging en een uitspatting die de toon voor de rest van de middag zette. We moesten normaal doen en ze wist wel waar we met onze vragen op duidden..

Enfin, ze kalmeerde en zei: "oké zeg het maar.. zeg maar wat je me wilt vertellen.."
Even hield ik de adem in, maar wist dat er geen weg meer terug was, dus zei ik: "lieve schat, Sinterklaas bestaat niet. Ik had gehoopt dat je het zelf zou ontdekken..."

Wat toen volgde had ik niet kunnen inschatten.
Ze kreeg een complete "emotionele meltdown" met schreeuwen, huilen en wegrennen... We waren stom, alle volwassen waren stom, ze zou wel eens even naar Den Haag gaan en protesteren tegen al die liegende volwassenen. Ze haatte ons natuurlijk en we waren allemaal leugenaars, hoe kunnen we de kinderen zoiets aandoen en natuurlijk zou ze het aan alle kinderen vertellen.. nooit meer zou ze een volwassenen kunnen vertrouwen.

Dit ging nog even door, totdat ze bij me op schoot kwam zitten en snikkend me aankeek met haar grote blauwe ogen en vroeg: "maar de paashaas dan..." 
Ik moest alle zeilen bijzetten en zei met een rustige stem: "nee lieverd, die ook niet".

Haar volgende vraag was, héél logisch: "En de kerstman..." Deze keer schudde ik mijn hoofd en keek vol berouw naar beneden... "nou zeg, dan zal de tandenfee ook niet bestaan, toch?!?"

Weer was mijn antwoord "nee" en deze keer stormde ze huilend naar binnen, kwam weer even snel terug en zei huilend, maar toch met ferme stem: "maar elfjes bestaan wel en durf nu maar niet "nee" te zeggen want anders valt er eentje dood neer"
Even had ik een momentje nodig en zei toen vol overtuiging: "zeker schat, zeker bestaan elfjes!!!!"

1 opmerking:

  1. Geloven is zo iets fijns
    Ik stelde dezelfde vraag aan mijn moeder toen het sinteeklaasmysterie voor me wordt ontrafeld:-!
    Ik vind de vraag zo gek nog niet;-)

    BeantwoordenVerwijderen